6 Mayıs 2012 Pazar

EKŞİ MAYA İLE KÖY EKMEĞİ

İlk deneme ve sizlerle paylaşmanın heyecanı, tatlı gururu var şu an....
Biliyorsunuz ekşi mayamı daha önce yapmıştım.
Şimdi ise ilk denemeye geldi sıra.
Bir gece önceden buzdolabından mayamı çıkarttım. %80-%20 ikiye böldüm. Her ikisinide besledim. Üzerlerini örtüp kenara ayırdım. Buzdolabına girecek kısım için saati kurdum ve yattım. Gece yarısı saat 3.30 da kalkıp kapağını kapatıp dolaba kaldırdıktan sonra tekrar yattım.
Sabah kalktığımda ön mayamı daha sıcak bir yere aldım ki hareketlensin bereketlensin.
Veee sonra ekmek yapma faslı başladı. Ayrıntılar yazının devamında.....
Ayrıca önceden belirtmek istediğim bir hatırlatmam daha olacak. Ben bu ölçüleri maya dışında iki katına çıkartıp mayadan 1 su bardağı ayırdıktan sonta ekmek hamurunun miktarını iki katına çıkarttım. Bu ölçüler ile 3 adet baton kek kalıbı ve 1 adetde 23 cm'lik kelepçeli kalıp kullandım. Bir haftalık ekmeğimiz çıkmış oldu böylece.
MALZEMELER
Tarifde kullanılan ölçüler amerikan ölçü birimidir. Ayrıntılı açıklamalar "mutfak okulu" yazısında mevcuttur.


ÖN MAYA İÇİN
2 cup tam buğday unu+ekmek unu%50/%50 karışım
2 cup içme suyu
1 cup ekşi maya
(Bu mayanın yarısı yeterli bu ölçüler için)
EKMEK HAMURU İÇİN 2 adetekmek için
3-4 su bardağı ılık su

1 yemek kaşığı deniz tuzu
2 su bardağı çavdar unu
4 su bardağı tam buğday unu
1 su bardağı sarı buğday unu


Ön maya için ekşi mayamızı bir gece öncesinden buzdolabından çıkartalım. Ekşi mayayı üzerindeki suyu altta kalan tortu kısım ile homojenize etmek için temiz bir tahta kaşık ile karıştıralım. Yaklaşık 2 saat oda ısına getirip un ve suyunu ekleyip tahta kaşık ile karıştıralım. Kavanozu streç folyo ile kapatalım ve mutfağın serin bir köşesinde sabaha kadar bekletelim.
Ertesi gün ön mayayı daha sıcak bir yere alıp köpük köpük olana dek bekleyelim. Mayamızın miktarı bu süre zarfında iki katına çıkacak.
Kullanacağımız unları bu arada karıştırıp eleyelim. İçine değirmenden geçirdiğimiz tuzu ve arzuya göre bir tutam şekeri ekleyelim.
Ilık suyumuzu ve unu ekşi mayaya ekleyelim ve hamuru 10 dakika yoğuralım. Hamuru ne az nede çok yoğurmalıyız. Az yoğrulan hamurda yeterince gluten oluşmayacak ve lezzeti azalacak. Çok yoğurduğumuzda ise hamur eskiyeceği için aynı sonuç olacaktır.
Hamurumuzun kıvamı hafif ele yapışan fakat yoğurma kabından da ayrılabilir olmalı.
Hamurumuzu mayalayacağımız genişce bir hafifçe kabı yağlaalım. Slikon bir spatula yardımı ile hamuru bu kaba aktaralım. Hamurun üzerini önce streç folyo ile ardından da sofra bezi ile iyice sarıp ılık bir köşeye kaldıralım.
Ortalama 3-4  saat içinde hamurumuz mayalanacak. Eğer daha yavaş mayalanmasını istiyor isek hamuru daha serin bir yere hatta buzdolabına bile kaldırabiliriz. Serin bir yerde 6-8 saate kadar mayalanma uzatılabilir. Buzdolabına kaldıracak isek de çıkarttıktan sonra hamuru oda sıcaklıpına getirip işlemlere bu noktadan devam etmeli.
Mayalanma süresi sonunda hamuru çıkarttığımızda hacminin iki katına çıkmış olması ve üzerine bastırdığımızda eski haline çabuk geliyor olması gerekli.
Hamurumuzu unlanmış tezgah üzerine alalım. Kullanacağımız Kalıplara göre 2 ye veya üçe bölelim. Elimizle şekil verip yağlı kağıt serdiğimiz kalıplarımıza ekmek hamurlarımız aktaralım.
Ekmeklerin üzerini nemli bir bezle veya hamurları unladıktan sonra kuru bir bez ile örtüp fırınımız ısınana kadar 30 dakika el mayasının gelmesi için bekletelim.
Fırını fanlı olarak 230-240 dereceye ayarlayalım.
Fırının tabanına bir borcam içine sıcak su koyup yerleştirelim.
fırınımız ısınınca ekmekleri fırına alalım. 10 dakika pişirip fırının ısısnı 180 dereceye düşürelim. bu şekilde de 15 dakika daha pişirelim. Fırını kapatıp ekmekleri mutfak kavlusuna sardıktan sonra tel ızgara üzerinde tekrar fırına alıp fırının sıcağında bekletelim. Bu şekilde pişme devam ediyor olacak.
ekmeğimiz iyice soğuduktan sonra dilimleyelim.
afiyet olsun.
Not: ekmeğin kabuğu çok sert olmasın istenir ise bir su püskürtücü yardımı ile ilk 15 dakikadan sonra her 15 dakikada bir ekmeğin üzerine su püskürtülebilir.

1 yorum:

Aynur dedi ki...

Selam ekmek harika görünüyor kokusunu düşünemiyorum bile elinize sağlık hmmmm mis misss:)
sevgiler